Jak poprawnie wybrać dywaniki samochodowe?

20 Marca 2015

Dywaniki samochodowe - to bardzo proste, ale bardzo ważne akcesorium. Od tego zależy wiele szczegółów, a mianowicie czystość w kabinie, styl i estetyka wnętrza, czasami, bezpieczeństwo podczas jazdy. W tym artykule rozpatrzymy rady, które pomogą wybrać odpowiednie dywaniki samochodowe. Podobnie jak wszystkie produkty, dywaniki samochodowe są podzielone na grupy według ich cech.

1. Rozdzielają przeznaczenie dywaników: dywaniki samochodowe a wykładziny bagażnika.

2. Dywaniki są podzielone w zależności od użytego materiału podczas produkcji: guma (i jej odmiany, w tym dywaniki z poliuretanu i sztucznej gumy) lub tekstylia (tkanina, włos).

3. Ze względu na uniwersalność lub kompatybilność dywaników: maty mogą być modelowymi (produkowanymi dla konkretnej marki i modelu samochodu) lub uniwersalnymi. Jest też wiele małych części, na które warto zwrócić uwagę. O wszystkim w porządku.

Podział dywaników zgodnie z ich przeznaczeniem.

Wszystkie dywaniki samochodowe są podzielone na 2 duże klasy: maty samochodowe we wnętrzu i wykładziny samochodowe do bagażniku.

Dywaniki samochodowe sprzedawane są zazwyczaj w zestawie po 3,4 i 5 sztuk i składa się z dywanika dla kierowcy, dywanika dla pasażera z przodu, dywaników dla pasażerów z tyłu (zdarza się, że dywanik dla drugiego rzędu nie rozdzielony), a także, jeśli samochód ma 7 miejsc, dywaniki mogą być dla trzeciego rzędu. Często zestaw zawiera osłonę tylnego tunelu, który znajduje się pomiędzy dwoma tylnymi dywanikami.

Dywaniki w samochodzie pełnią jednocześnie dwie funkcje: pierwsza to ochrona tapicerki podłogi przed brudem i dalsze uproszczenie czyszczenia, druga to zgodność z ogólną stylizacją wnętrza samochodu. W rezultacie maty samochodowe produkowane są zarówno z materiałów gumowo-plastikowych, jak iz materiałów tekstylnych.

Do dywaników do bagażniku jest trochę mniej wymagań, wykładzina bagażniku powinna spełniać tylko jedną, ale bardzo ważną funkcją - ochrona przedziału bagażowego samochodu przed brudem i cieczą, które możemy rozlać.

Dlatego, mowę o estetyce, można opuścić na drugi plan, tutaj ważniejsza jest funkcjonalność. Burta powinna być maksymalnie wysoka, powierzchnia i konfiguracja dywaniku powinne być jak najdokładniej dopasowane do kształtu bagażniku.

Wykładziny do bagażniku są zwykle wykonane z gumy lub jej różnorodności (do nich odnoszą się dywaniki z poliuretanu i sztucznej gumy). Rzadko, ale nadal istnieją maty wykonane z tkaniny.

Częściowo do takich dywaników możemy odnieść i dywanik do karoserii pick-upów. Taka gumowa wykładina jest zaprojektowana, aby chronić farbę nadwozia pikapa przed uszkodzeniem, takie dywaniki zawsze mają bardzo wysokie burty, ponieważ dywanik powinien pokrywać nie tylko dolną część dna, ale także pokrywać wewnętrzne boczne części karoserii pick-upu. Stąd niezbyt piękna, ale bardzo precyzyjna definicja "korytko do bagażniku".

Maty gumowe lub tekstylne (włosowe, tkankowe), które lepiej?

Rzeczywiście, ta kwestia będzie miała znaczenie tylko przy wyborze mat do wnętrza samochodu, ponieważ wykładzina do bagażniku oraz dla nadwozia pickupów są wykonane z gumy lub plastikowych materiałów. Niemniej jednak maty samochodowe do auta - najpopularniejsza grupa dywaników.

Dywaniki gumowe do wnętrza auta są oryginalnie maksymalnie praktyczne. Takie dywaniki nie zawsze produkują się z 100% gumy: istnieją maty wykonane z gumy, dywaniki wykonane z PVC (polichlorek winylu), dywaniki z plastiku. Ale ogólny sens pozostaje niezmieniony: gumowe maty nie wchłania wodę i nie pozwalają jej przejść dalej do podłogi samochodu, brud z niej można bardzo łatwo zmyć niewielką ilością wody, nawet bez użycia dodatkowych detergentów. Gumowe dywaniki również doskonale chronią przed topniejącym śniegiem. Dość często gumowe maty do wnętrza samochodu mają burty wzdłuż krawędzi, które są niezbędne do ochrony przed przetoczeniem wody i brudu z dywaniku na podłogę. Jak może się wydawać na pierwszy rzut oka, może się wydawać, że im wyższe burty, tym lepiej. Ale nie zapominaj, że te burty w niektórych przypadkach mogą przeszkadzać naciskać pedały, a to jest niebezpieczne. Dlatego optymalna wysokość burta wynosi 1-3.5 cm, a maksymalna wysokość może sięgać 4 cm.

Zwróć uwagę na inną przydatną cechą, to jest wzór na dywanikach, który wpływa na wygląd, ale także zapobiega przemieszczaniu się brudu i wody wzdłuż dywaniku. Dywaniki samochodowe wykonane z gumy zwykle wytwarzają się w kolorze czarnym, ale również w sprzedaży można spotkać dywaniki w kolorze szarym lub beżowym.

Dywaniki tekstylne (włosowe, tkankowe) do wnętrza samochodu przeznaczone są dla osób, które przede wszystkim preferują estetykę: przyjemny w dotyku i piękny materiał, duży wybór kolorów (czarny, szary, beżowy, piaskowy, czerwony, niebieski, brązowy itp.), możliwość drukowania logo lub innego indywidualnego rysunku na dywanik, dekoracyjnego obramowania (wykonanego ze skóry, nubuku lub kolorowej taśmy). Jednak w tym przypadku ważne jest, aby funkcjonalność nie stała się ofiarą piękności. Głównym problemem dywaników tekstylnych (włosowe, tkankowe) jest wchłanianie wilgoci. Jeśli występuje nadmiar wody, część wilgoci może dostać się na tapicerkę wykładziny podłogowej, która tworzy wilgotne środowisko, w którym mogą rozwijać się patogenne bakterie, co również może prowadzić do pojawienia się nieprzyjemnego zapachu i prawdopodobieństwa powstania rdzy. Dlatego pożądane jest, aby dywaniki tekstylne były wykonane na jakościowej podstawie, która nie przepuszcza wodę, żeby zapobiec późniejszemu rozpowszechnieniu brudu i wilgoci na obicie. Maty samochodowe włosowe wchłaniają cały brud do się. Dlatego takie maty muszą być często czyszczone i suszone. Oczywiście robienie tego jest o wiele trudniejsze niż w przypadku dywaników wykonanych z gumy. Potrzebujesz i wybijanie od kurzu i zdarzy się stosować proszki, szczotki. Ale ono tego warte!

Co jest lepsze: dywaniki uniwersalne lub modelowe?

To pytanie jest również jednym z najważniejszych i nieuchronnie napotka je każda osoba wybierająca dywaniki do samochodu.

Oczywiście, w wypadku jeśli samochód rzadki, trudno będzie mu znaleźć potrzebne akcesoria samochodowe, w tym ciężko znaleźć i kupić maty samochodowe. Toż, oczywiście, musisz kupić uniwersalne maty samochodowe.

Uniwersalne maty do samochodu będą miały dosyć duży rozmiar po to, żeby była możliwość pokryć podłogę nie tylko samochodu osobowego, ale i dużej maszyny, SUVa, pickupa. Aby uprościć możliwość dopasowania takich mat do kształtu dna samochodu, na ich krawędziach narysowano specjalne linie "wzorów" do wycinania. To prawda, że takie linie są tylko w matach gumowych, ale uniwersalne maty tekstylne mają zwykle jeden kształt i jeden rozmiar (uśrednione). Odpowiednio, jeśli dopasowały, to dobrze, nie - cóż, to znaczy nie…

Jeśli samochód nie jest rzadki, możesz łatwo znaleźć, wybrać i kupić modelowe dywaniki. Modelowe maty samochodowe to maty, które dokładnie pasują do kształtu i cech podłogi konkretnej marki i modelu samochodu. Modelowe dywaniki samochodowe są szyte z materiału tekstylnego (tkaniny) lub wytapiane w przypadku gumy dla określonego modelu samochodu, zapewniają wszystkie niezbędne zgięcia i kontury. A jeśli jest kilka różnych wersji samochodu (na przykład z napędem na przednie koła lub napędem na wszystkie koła), a ich podłoga najczęściej nieco różni się pod względem formy, maty będą również różne dla konkretnego typu napędu lub dla określonej konfiguracji. Dlatego możesz łatwo wybrać maty do swojego samochodu.

Kilka słów o producentach i niuansach eksploatacji.

Dywaniki samochodowe są dość prostym, ale wymagającym produktem, dlatego wiele firm, zarówno lokalnych, jak i zagranicznych, podejmuje obecnie swoją produkcję. W rezultacie w sprzedaży można znaleźć zarówno wysokiej jakości, ale dość drogie maty, jak i tańsze opcje bez nazwy "noname". Można jednak wyróżnić kilku wiodących producentów.

Firma Petex i Doma - jeden z liderów na rynku produkcji mat gumowych. Firmy te oferują doskonałą jakość za stosunkowo niską i opartą na jakości cenę. Firma L.Locker (Lada Locker) to rosyjska firma produkująca gumowe maty o doskonałym stosunku ceny do jakości. Dzięki takiemu podejściu, a mianowicie optymalnej wartości dla pieniędzy i pracy oraz innych (głównie w naszym kraju pochodzi podobnych produktów z Polski i Rosji): Gumarny Zubri, Novline, Norplast, Guzu, Rezaw-Plast, Rigum, Aileron i innych. Tak się składa, że ​​większość z wyżej wymienionych producentów produkują tylko maty gumowe, natomiast tekstylne (welurowe, włosowe) dywaniki są zwykle szyte w naszym kraju. I jakość tych dywaników są bardzo, bardzo wysokie, ze względu na wykorzystanie Europejskiej jakości. Dlatego radzimy zwrócić na nich uwagę.

Również przy wyborze mat tekstylnych należy rozważyć jeszcze jeden ważny punkt - obecność wzmocnionej strefy pod piętą kierowcy. To miejsce jest najbardziej podatne na ścieranie przez buty kierowcy podczas jazdy. Aby wzmocnić tę strefę, producenci zwykle używają gumowej wkładki lub dodatkowej warstwy materiału maty bazowej na rzep.

Kolejnym bardzo ważnym punktem w wyborze dywaników jest obecność elementów złącznych lub tzw. kolców na dnie dywaników. Jeśli na podłodze we wnętrzu samochodu znajdują się miejsca do mocowania dywaników, zalecamy wybranie mat z otworami do miejsc mocowania, które są dostarczane przez producenta samochodu. Następnie dywanik może być wyraźnie przymocowany na swoim miejscu i nie będzie pchać się na podłogę podczas jazdy. Jeśli nie ma regularnych elementów złącznych, wskazane jest poszukiwanie dywaników z nabijaną podstawą, w przeciwnym razie mata przesunie się pod stopami i może dostać się pod pedały, co jest bardzo niebezpieczne i może doprowadzić do wypadku.